Slijterij verzoekt en krijgt een afkoelingsperiode

#WHOA! Rechtbank Midden-Nederland heeft op 22 november 2021 op verzoek van een schuldenaar een #afkoelingsperiode van twee maanden toegewezen. Deze beschikking, uitspraak 66, is op 16 december 2021 gepubliceerd. De link naar deze uitspraak staat in de comments hieronder.

De schuldenaar exploiteert een slijterij die in 2020 haar deuren heeft geopend. Vrijwel gelijk daarna werden de coronamaatregelen afgekondigd zodat er eigenlijk geen klanten kwamen. Een aan de franchisegever gelieerde vennootschap heeft geprobeerd om het faillissement van de schuldenaar te laten uitspreken, maar dat is niet gelukt. De aanvrager van het faillissement is in hoger beroep gegaan.

Nu de schuldenaar een startverklaring heeft gedeponeerde en heeft toegezegd dat zij binnen twee maanden een akkoord zal voorleggen, kan zij worden ontvangen in haar verzoek tot het afkondigen van een afkoelingsperiode. De rechtbank oordeelt voorts dat een afkoelingsperiode hier noodzakelijk is om de slijterij te kunnen blijven draaien tijdens de voorbereiding van en onderhandeling over een akkoord. Zo is noodzakelijk dat de slijterij niet wordt overspoeld met verhaalsacties, zoals het hoger beroep tegen het vonnis waarbij het faillissement is afgewezen.

Ook zijn de belangen van de gezamenlijke schuldeisers met een afkoelingsperiode gediend. Er kan nog omzet worden gerealiseerd in de feestmaand december 2021. Voor realisering van de omzet is continuïteit van de onderneming essentieel. Het is aannemelijk dat deze omzet in faillissement niet deels of geheel tot stand kan komen omdat de curator de onderneming zal liquideren.

De afkoelingsperiode wordt daarom afgekondigd, maar niet voor de verzochte vier maanden, maar voor twee maanden. Dat is zo omdat de schuldenaar heeft toegezegd binnen twee maanden een akkoord voor te leggen, en omdat de voorgespiegelde omzetgroei met de nodige onzekerheden is omgeven.

Auteur
Ruud Brunninkhuis